Tünetlista
A teljesség igénye nélkül a legjellemzőbb, szülők által felismerhető tünetek:
Amikor segítségre van szükség, mert a gyermek/nek...- félénk, gátlásos, szorong, nincs elég önbizalma; fél a sötétben
- az óvó néni, tanító néni képesség- és készségfejlesztést javasol
- rajzoláskor/íráskor helytelen a ceruzatartása, rajzkészsége elmarad az életkori átlagtól
- a gyermeknél gyakran előfordul, hogy véletlenül lever, leejt, kiönt dolgokat; bizonyos ízek, szagok kellemetlen hatással vannak rá; vannak olyan hangok, amelyekre túlérzékeny, félelmet vagy ingerültséget vált ki belőle
- koordinálatlan a mozgása, alapvető mozgásformák kivitelezése nehézséget jelent számára; járáskor vagy futáskor a saját lábában megbotlik, elesik; lábujjhegyen jár
- gyenge a téri tájékozódása, nem tudja meghatározni, melyik a jobb- illetve bal irány; nincs testtudata, nem tudja megnevezni a testrészeit
- túlzottan nagy a mozgásigénye, feladathelyzetben csak rövid ideig tud egy helyben ülni, izeg-mozog, figyelme elkalandozik
- beszédfejlődése megkésett; beszéd, írás, olvasás során a hangok, betűk sorrendjét felcseréli
- rajzoláskor/íráskora nem balról jobb irányba tart, hanem jobbról balra; bizonyos ábrákat „tükörben” rajzol/ír; nem tud tájékozódni a füzetben, könyvben
- nehézséget jelent számára a betűk összeolvasása szavakká illetve a szavak hangokra bontása
- nem képes önállóan elkészíteni a házi feladatát, időzavarral küzd, a házi feladat egy részét elfelejti vagy hiányosan készíti el
- egy vagy több tantárgyból nem képes az osztállyal együtt haladni; feladat-megértési nehézséggel küzd, lemaradásai vannak a tananyagból
- valamilyen tevékenységben (játék, alkotás, beszéd, mozgás) meghaladja a kortársai szintjét, de nem tud kiteljesedni
- tanulmányait elitiskolában kezdi majd meg, és a felkészülés még nem történt meg; az elitoktatásban történő problémamentes részvétel megtámogatása szükséges
- magántanulóként rendszeres felkészítést igényel, tanulástechnikai nehézségekkel küzd
